Week 5 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Maart 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Na een week vol met smog begon deze week iets beter. Maandag nacht heeft het enorm hard geonweerd en geregend. Ik heb helaas de hele nacht wakker gelegen, maar de smog was gelukkig groot deel verdwenen.
Woensdag was het weer een dag van verschillende bezoekjes aan showrooms, fabrieken en het business park. Onderhand heb ik al heel wat verschillende soorten fabrieken gezien, dit keer was het de beurt aan een sokkenfabriek en een hoedenfabriek. Gelukkig vind ik het nog steeds allemaal interessant om te zien! De eigenaar van de hoedenfabriek had ook een showroom en heeft winkels in heel Azië. Daarnaast was hij bezig om een eerste winkel in Amsterdam te openen. Hij vond het maar wat leuk dat wij er waren en vroeg honderduit over onze cultuur en koopgedrag van mensen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we zo ongeveer een baan hadden aangeboden gekregen voor in Amsterdam. Voor nu heb ik er nog niet veel aan, maar zeker leuk om wat meer connecties te hebben met het bedrijfsleven. De collectie die ze nu hebben is echt nog niet iets voor in Europa, dus ik ben heel benieuwd!
Nadat deze collegeweek niet veel anders was dan de vorige college weken, hebben we dit weekend de bus naar Suzhou gepakt. Suzhou is een zeer culturele stad met veel water en ligt op twee uur rijden met de bus vanaf Nantong. Na een reis die uiteraard veel langer was dan de geplande twee uur, kwamen we aan in ons hostel in Suzhou. Waar we van te voren 3 bedden hadden geboekt in een 6 persoons-vrouwenkamer, sliep er de eerste nacht een donkere man op de kamer en de volgende nacht werden er extra bedden in het gangpad geplaatst. Het zal hier wel normaal zijn, maar het blijft wel vreemd! Omdat het al laat op de dag was, zijn we meteen gaan eten in de stad. Om een keer niet bij de KFC of de Mac te eten, zijn we naar een Chinees uitziend restaurant gegaan. Hier kon je onbeperkt eten grillen en bier/wijn/sterke drank drinken. Uiteraard hebben we van dat laatste ook gebruik gemaakt, al waren ze daar totaal niet heel blij mee. ’s Avonds zijn we beland in een club wat echt een bijzonder concept heeft. De Chinezen moeten veel betalen voor hun drank, terwijl alle buitenlanders gratis mogen drinken aan een bepaalde tafel. Vervolgens staan alle buitenlanders bij elkaar (voor ons dus heel gezellig) en weten alle dronken/opdringerige Chinezen precies waar ze moeten zijn voor blonde vrouwen.
Op zaterdag was het nog steeds mooi weer en zijn we enorm cultureel bezig geweest. De ochtend begon met een bezoek aan de Tempel van de Westelijke tuin. De grootste van heel Suzhou, leuk maar totaal niet anders dan alle andere tempels. Via bepaalde gangen kwamen we uit bij een ander soort tempel waar alleen maar Chinezen naar binnen gingen die enorm opgetut waren. Omdat we toch wel heel nieuwsgierig waren waar zij heen gingen, zijn we heel nonchalant aangesloten in de rij en kwamen we terecht bij een of andere Chinese dienst met allemaal liederen, verhalen en dansende kinderen. Super grappig om te zien, helaas verstonden we er maar weinig van. Na de tempel zijn we naar de Talmende tuin geweest. Dat is een tuin dat op de lijst van cultureel erfgoed staat. We hadden veel hoge verwachtingen, maar het was uiteindelijk niet eens zo heel groot De tuin bestond uit verschillende meertjes, boompjes, stenen, paden en planten waar waarschijnlijk bloemen in horen. Na een half uur waren we de tuin ook weer uit haha. De volgende bestemming was de Tiger Hill. In mijn reisboekje had ik gelezen dat je daar alleen met de bus heen kan, dus wij wachten bij de bushalte. Van de bordjes is niets te lezen en de mensen die je helpen geloof ik ook niet echt niet. Was achteraf maar goed ook want de jongens die ons hielpen, wezen een bushalte aan die helemaal verlaten was. Gelukkig was de buschauffeur wel behulpzaam en wees ons de goede halte. Bovenop de Tiger Hill staat een grote pagode. Na de berg beklommen te hebben en ook weer naar beneden te zijn gegaan, hebben we een rondvaart gemaakt in een heel klein idyllisch bootje. Een oud mannetje vond het heel leuk om ons bootje te laten schommelen wat nog best eng was. Suzhou staat bekend het Venetië van China, nou dat was zeker waar! De natuur was prachtig om te zien, evenals de oude huisjes.
Toevallig zat er in Suzhou iemand die ik ken vanuit Enschede dus daar hebben we ’s avonds mee afgesproken om wat te gaan drinken en hij heeft ons meteen wat coole baretjes laten zien. Het was heel leuk om weer iemand te spreken die je kent vanuit thuis, is toch anders dan steeds die Chinezen ;)
Zondag hebben we een paar fietsen gehuurd en zijn we heerlijk bestemming loos door de stad gaan fietsen. We hebben hierbij nog aantal toeristische hotspots gezien, maar ook veel achteraf straatjes waar het niet heel commercieel is maar redelijk ‘echt’. Dat is namelijk op alle toeristische plekken niet zo en is het vooral erg commercieel. Tijdens de fietstocht zijn we ook een straatje in gefietst wat blijkbaar niet mocht. Een man begon direct tegen ons te schreeuwen en gebaren maar echt een uitleg kregen we niet. Omdat ze allemaal schreeuwen, trokken we ons er weinig van aan. Helaas kon die man het niet waarderen, en al helemaal niet toen ik m’n fiets optilde en zei dat een fiets aan je arm het nieuwe accessoire is van 2014. Na nog wat andere argumenten die hij absoluut niet kon waarderen, gaven we het maar op en zijn we een ander straatje in gegaan.
Aan het einde van de dag zijn we gesloopt maar zeker voldaan terug gekeerd naar Nantong. De reislust zit er goed in want onderweg hebben we alweer plannen gemaakt voor nieuwe city trips.

Tot volgende week!

Tags: Suzhou, China, Nantong