Week 16 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 16 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 16

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Juni 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

In mijn vorige blog eindige ik nog redelijk hoopvol gestemd. Helaas liep het allemaal iets anders dan gepland. Eenmaal aangekomen in Shanghai bleek dat onze laatste bus naar Nantong al even vertrokken was, balen! Er zat niet veel anders op dan een overnachting te boeken in een hostel. Onderhand heb al meerdere hostels gezien in Shanghai dus kozen we er eentje uit bij de Bund die we al kenden. Het was maandagavond en het hostel zag er verlaten uit om 23.30 uur. Toen we wilden inchecken kregen we te horen dat alle ‘goedkope’ kamers vol waren en dat we alleen een privé kamer konden huren met een klein tweepersoonsbed, meer bedden waren er voor die nacht niet vrij. Dat we met z’n drie waren maakte voor hun verder niet uit. Na veel discussie, we mochten namelijk niet even in de kamer kijken om in te schatten of het mogelijk zou gaan passen, besloten we dan maar naar een ander hostel te gaan. Toen we dat lieten vallen was er opeens van alles mogelijk en kregen we meteen een sleutel voor een goedkope kamer waar gewoon genoeg stapelbedden vrij waren. Ik snap nog steeds niet wat die meneer dacht maar op dat tijdstip zouden er waarschijnlijk niet veel andere mensen meer komen. Echt weer zo typisch Chinees dit. A fijn, wij konden de kamer in en besloten we nog even een klein afsluitend drankje te doen om dit super leuke weekend af te sluiten. Uiteraard bleef het niet bij dat ene drankje en hebben we uiteindelijk in verschillende clubs de nacht doorgehaald. En dat op een random maandag avond! Zonde van alle moeite die we voor die bedden gedaan hebben haha. Gelukkig is het de volgende dag nog wel gelukt om de ambassade te vinden en mijn paspoort eindelijk te kunnen ophalen. Nu kan ik met een gerust hart naar Bangkok en Hong Kong vliegen!

Op donderdag hebben we altijd het vak Law and Case study. Dit keer zouden we naar een bedrijf gaan dat interessant is op het gebied van internationale handel. Weliswaar niet in textiel maar in zeewierproducten. Bij de rondleiding kreeg ik al het idee dat het niet helemaal goed gecommuniceerd was dat wij textielstudenten waren die kwamen voor hun beleid op het gebied van internationale handel. Wij leken wel prooien in een kooi want de een na de andere verkoop techniek werd afgevuurd. Ze wilden dan ook niets liever dat wij een order afnamen of dat wij proefsamples gaan verkopen in Nederland. Ook kwamen de brochures tevoorschijn en moesten we aan een of andere ‘onderhandeltafel’ gaan zitten. Uehh nee dankje, dat was niet helemaal onze bedoeling. Na een enorme awkward situatie die volgde werd er maar besloten dat we het beter was om de gezamenlijke lunch te gaan houden, eindelijk! Gelukkig was de lunch wel prima en was het meer dan alleen zeewier.

Volgende week moeten we een presentatie geven in film vorm over de dingen die we in onze China periode ondernomen hebben. Om ook een impressie te geven van ons leven in Nantong zijn we vrijdag dingen in Nantong gaan filmen. Best leuk om te zien wat je eigenlijk allemaal gedaan hebt in de afgelopen periode. De tijd is echt voorbijgevlogen namelijk!

Judith is op zaterdag jarig dus hadden Lianne en ik stiekem geregeld dat we bij de bar waar we wel eens heen gaan, op vrijdagavond om 00.00 uur vuurwerk en taart zou zijn. Hier is het gewoon legaal om immer vuurwerk te mogen afsteken, dat hoor je dan ook de hele dag door. Ondanks dat ik helemaal niets met vuurwerk heb, was het wel leuk om het een keer zelf te kunnen afsteken. De volgende ochtend werd er door onze begeleider een super lekkere taart afgeleverd, dus zaten we alweer aan de taart. ’s Avonds zijn we overheerlijke sushi gaan eten bij de plaatselijke Japanner. Ondanks dat we hier in China zitten, zien we echt verdacht weinig sushi. Wel leuk dat het onbeperkt eten is en als je naar huis gaat een doggybag met sushi mee kan nemen. ☺

Onze begeleider had al een aantal keer laten vallen dat wij nog eens een rondvaart zouden maken over de wateren van Nantong. Het einde van onze tijd in Nantong komt er aan, dus leek het ons wel leuk om het op de verjaardag van Judith te plannen. Zo gezegd zo gedaan zaten we na het eten in een schattige Chinese rondvaartboot. Er kwam een kant van Nantong naar boven die ik nog nooit eerder had gezien, super leuk! Uiteraard zijn we zaterdagavond nog een drankje wezen doen in de lokale clubs. Na een weekend in zowel Beijing als Shanghai viel dit helaas toch weer klein beetje tegen. Gelukkig was dit een van de laatste weekenden hier.

Zondag bestond vooral uit het maken van presentaties voor verschillende vakken. Hier zijn ze niet zo heel fan van tentamens dus bij bepaalde vakken moeten we een presentatie geven als afronding. Hoe ze de andere vakken gaan beoordelen is nog een verassing, ik ben heel benieuwd!

Volgende week is alweer onze laatste collegeweek waarna het tijd wordt om de spullen in te pakken. Er staan nog een aantal afsluitende dingen op het programma, dat zal ik volgende week updaten.

Tot volgende week! ☺

Veel liefs,