Week 10 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 April 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Zoals ik in mijn vorige blog al eindigde, kwamen we dinsdag ochtend vroeg terug uit Beijing. Gelukkig hadden we de gehele dinsdag nog vrij van college, dus na snel wat boodschappen gehaald te hebben, was het tijd om de gemiste slaapuurtjes in te halen. In de nachttrein slapen is opzich goed te doen, maar je bent altijd minder uitgerust dan een normaal bed.

Onze campus heeft een nauwe samenwerking met een nieuw gebouwde campus die op een uur rijden afstand ligt. Studenten vanuit beide campussen pendelen heen en weer voor verschillende vakken. Al enige tijd heeft mijn begeleider het erover dat wij de nieuwe campus zouden gaan bezoeken. Woensdag was het dan zover, op naar de nieuwe campus. Van te voren vroegen wij ons al af wat precies de bedoeling was van het bezoek, en eigenlijk zijn we daar nog steeds niet achter ☺. De campus was overigens wel heel mooi, nieuw, nog deels in aanbouw en vooral groot! Na het bezoek aan de campus zijn we met het hoofd van de college en een paar docenten uit eten geweest bij een luxueus visrestaurant in de buurt. Dit ging uiteraard op de traditionele Chinese manier, om 11.00 uur ‘s ochtends zaten we al aan de sterke Chinese wijn. Het is redelijk onbeleefd om te weigeren, dus er zat niets anders op dan maar gewoon mee te doen. Na de gebruikelijke “Gambé’s” (het hoofd van de tafel bepaald wie met wie een glas achterover moet slaan) was het tijd om weer terug te gaan naar onze eigen campus. ’s Middags hadden we nog een paar andere colleges en gingen we een bezoek brengen aan verschillende bedrijven.

In Nederland waren de voorbereidingen voor Kingsday al in volle gang, daar krijg je in China echter weinig van mee. Gelukkig heeft de Nederlandse ambassade in Shanghai daar iets op bedacht en hadden ze een borrel georganiseerd op een dakterras van een poepiechique hotel recht aan de bund, met een prachtig uitzicht daarover. Helemaal opgedoft volgende de dresscode gingen we op donderdag richting Shanghai. Onderweg natuurlijk veel voorpret over de mogelijke bitterballen en andere Nederlandse hapjes. Gelukkig hebben we ons niet voor niets daar op verheugd want meteen bij binnenkomst stond het al klaar. Nog nooit hebben de bitterballen, kaasblokjes en saucijzenbroodjes zo lekker gesmaakt. Heel raar om ook weer tussen een grote groep Nederlanders te staan en vooral weer met iedereen Nederlands te kunnen praten en gewoon met mes en vork te eten! Er waren wel nog een paar verdwaalde Chinezen die probeerde de bitterballen met stokjes te eten, het zag er echt heel knullig uit haha. Het was heel goed dat we dit halverwege onze tijd in China hadden, we kunnen er weer even tegen aan. ☺

Op vrijdagochtend hadden we weer Chinese les. Vanaf deze les hebben we een nieuw meisje in de klas die ook Chinees gaat volgen. Zij komt uit Duitsland en leeft tijdelijk bij Chinese vrienden van haar ouders. Deze zogenoemde hostparents hadden ons, onze begeleider en nog een paar belangrijke mensen van school uitgenodigd voor een Chinees diner voor vrijdag avond. Eerst hadden we in de middag nog een uitnodiging gekregen van Chinese meisjes om naar een nursery party te komen. Niet geheel wetende wat er te wachten stond, arriveerde we op het opgegeven adres. Dit bleek een theater te zijn waar de diploma uitreiking was van ongeveer 100 verpleegkunde studenten. Vooraf hieraan waren er een aantal optredens van de studenten zelf en de docenten, van dans tot opera en gedichten. Het was wel heel leuk om allemaal te zien, maar wat we er eigenlijk deden wist niemand haha. Gelukkig duurde het niet heel lang en hadden we nog even tijd om ons te kunnen omkleden voor het diner ’s avonds. Het diner was ook weer in een veel te chique hotel in de buurt. Het eten was gelukkig erg lekker en was het een gezellig gezelschap.

Zaterdag was het in Nederland Koningsdag zelf, wij hebben niet veel nuttigs gedaan overdag. Afgezien van wat boodschappen en wat sporten was de dag niet heel bijzonder. ’s Avonds zou er in de plaatselijke Westerse bar een Koningsdag feestje speciaal voor ons zijn. Toch een beetje in oranje kleding en accessoires zijn we eerst even een uurtje langs de KTV (Karaokebar) gegaan om in de stemming te komen. Het Duitse meisje ging ook mee, het was erg gezellig. Na de KTV op naar het feestje. Zoals van te voren verwacht waren er echt 5 mensen, veel meer komt daar ook niet. Ondanks dat was het wel erg geslaagd, want daarna hebben we de avond nog afgesloten in de plaatselijke club. Het was heel anders dan in Nederland maar toch niet minder leuk gelukkig.

Op zondag was iedereen een beetje gesloopt van al het reizen, de feestjes en de verschillende diners dat we thuis gebleven zijn. Zelf heb ik de dag gebruikt om een heel reisschema voor verschillende steden in elkaar te draaien, want aankomende dinsdag ga ik Roos van het vliegveld ophalen. Ze is een vriendinnetje vanuit Alkmaar die voor 10 dagen naar China komt. Ik heb er echt super veel zin in!

Tot volgende week!