Week 7 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 April 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Maandagochtend begon de week iets vroeger dan normaal. Dit keer schappelijk om 8.45 uur in plaats van 13.30 uur. Deze week hadden we een project week die in teken stond van alles wat met het weven van stoffen te maken had. Hierbij hebben we zelf een patroon moeten ontwerpen die we vervolgens om moesten zetten naar een technisch model. We hadden allemaal een aantal Chinese studenten toegewezen gekregen die ons daarbij ondersteund hebben. Toen we eenmaal het technische model gemaakt hadden en daarbij ook de instellingen voor de kammen op de weefmachine, mochten we ons patroon helemaal vanaf het begin zelf gaan weven. Dat betekent dat je eerst die hele machine moet inrijgen, instellen en draadjes tellen. Echt een vervelend klusje maar wel leerzaam om een keer zelf te moeten doen. Naast het weven van ons eigen patroon hebben we ook verschillende lessen gehad in maken van een CAD design. Dit is design dat je op de computer maakt en wat meteen een technisch model wordt. Stiekem was dit paint voor gevorderden, maar dat even ter zijde.
Deze week hebben we verder nog een aantal bedrijven bezocht in verschillende kleding branches. Nog steeds vind ik het heel leuk om in die bedrijven rond te lopen en om een beetje connecties te leggen met wat bedrijfsleiders daar. Wie weet heb ik er later nog wat aan!
Vrijdag was het super mooi weer dus hebben we in de middag lunch (een pauze van 2,5 uur) een terrasje proberen te zoeken. Een terras is heel schaars hier in China, dus kwamen we niet veel verder dan een veredeld grasveldje. Hier hebben we trouwens ook de hele middag nog doorgebracht onder het genot van een zak chips en een wijntje. Wat een leven! In de avond hebben we eigenlijk niet veel bijzonders gedaan en zijn we vroeg gaan slapen, zaterdag ochtend moesten we namelijk erg vroeg op.

Zaterdag zijn we namelijk naar de hoofdstad van de provincie geweest, naar Nanjing. Aangezien dit weekend het ‘Ching Ming Festival’ was, een dag waarbij Chinezen overleden mensen kunnen eren, was iedereen de maandag na het weekend vrij. Hierdoor ging ongeveer heel China reizen naar hun ouders of andere vrienden en werd het ons ten zeerste afgeraden om op vrijdag middag of maandag middag te gaan reizen. Daardoor zouden we zaterdag ochtend gaan en stonden we al om 6.15 uur bij de taxi op weg naar het busstation. Na een busreis van bijna 4 uur kwamen we aan in Nanjing. Meteen kon je al merken dat iedereen vrij was, wat een chaos overal. Toch kwamen we nog redelijk snel bij ons hotel aan, dat ik van te voren geboekt had. Dat was nodig want alles zat namelijk vol. Eenmaal aangekomen in het hotel ging het niet zoals we van te voren gehoopt hadden. De reservering bestond namelijk niet (??), dit wist de muts achter de receptie te vertellen zonder ook maar iets gecheckt te hebben. De driepersoonskamer was er niet en alle andere opties waren niet mogelijk. Uiteindelijk kregen we een kamer voor 2 personen, waar nummer 3 dan moest slapen deed er bij haar niet toe. Na veel discussie via Google Translate mochten we even een blik in de kamer werpen om te kijken hoe het er uit zag. Al vrij snel kwamen we er achter dat het een kamer met een klein tweepersoonsbed en eenpersoonsbed was. Ach met wat extra beddengoed zouden we die ene nacht ook wel overleven. Nou dat extra beddengoed kregen we niet, onder geen enkele mogelijkheid, zucht. Gelukkig lag onze kamer uit het zicht en stonden er bij wat andere kamers de deuren open waar ze nog bezig waren met het beddengoed. Op eigen initiatief hebben we dan ook uit verschillende kamers wat dekens en kussens weg gesprokkeld. Als zij ons niet helpen, dan doen we het zelf wel haha! Ben heel benieuwd hoe ze dat op de camera beelden gezien hebben :D

Wetende dat we maar 2 dagen in Nanjing zouden zijn en dat het gigantisch druk zou zijn, hadden we van te voren al een heel schema gemaakt voor de bezienswaardigheden. Als eerste op de planning stond er een bezoekje aan de Míng Xiàolíng Tomb, een tombe waar een aantal koningen begraven zouden liggen. Gelukkig was het dit keer iets anders dan de gebruikelijke tempels en tuinen. Bij de tombe lagen nog wat andere gebouwen en stonden er veel beelden. Nadat we de tombe bekeken hadden gingen we door naar het Presidential Palace. Helaas waren we niet de enige die dit bedacht hadden, het zag er zwart van de Chinezen. Via een aantal ingangen hebben we nog wat foto’s gemaakt maar niemand had echt zin om achteraan in de rij aan te sluiten. Vooraan in de rij was helaas niet mogelijk, dit hebben we uiteraard wel even geprobeerd ☺
Na het Presidential Palace wilden we een aantal zeer bekende boekenwinkels gaan bezoeken. De boekenwinkels hebben we helaas nooit gevonden, wel een aantal andere leuke winkeltjes. Voor het avondeten hadden we bedacht dat we bij een klein schraal restaurantje zouden eten. Die zie je hier overal en is altijd heel druk maar nooit zag het er aantrekkelijk genoeg uit om te gaan eten, tot dit weekend. De dumplings en de oesters waren heerlijk, zeker iets om te onthouden.
Na het eten wilden we de Fuzi tempel bezoeken, deze was echter ook te druk om nog te bezoeken in de avond. Vooral omdat we ook nog een boottocht over de wateren wilden maken en daar was de wachtrij bijna een uur voor. Gelukkig wat het wachten het wel waard want het de rondvaart was super mooi omdat alles mooi verlicht was. ’s Avonds zijn we weer niet wezen stappen maar hebben we op onze hotelkamer de ‘gratis’ fles wijn open getrokken die daar stond.

Zondagochtend zouden we weer vroeg op staan want we hadden nog veel op het programma staan. Na met een bloedgang uitgecheckt te hebben en een ontbeten bij de Starbucks, zijn we naar het Xuanwu Lake Park geweest. Weer een groot park met veel tuinen en gebouwtjes eromheen. Dit keer vonden we het wel leuk om het meer over te varen met een waterfiets. Gelukkig hadden we mogelijkheden bij ons voor leuke muziek, ondanks de harde wind zeker een geslaagde activiteit. Na de tuin zijn we meteen door gegaan naar het Memorial Hall Massacre. Dit is een herdenkingsmuseum aan de tweede oorlog tussen China en Japan van 1937/1938, een ware afslachting met meer dan 300.000 slachtoffers. Dit museum was gebouwd op een van de massagraven, je kon de skeletten in de grond zien zitten. Het museum was redelijk indrukwekkend door al het fotomateriaal en de verhalen die er bij stonden.
Na het museum was de middag alweer redelijk voorbij en zijn we nog snel even wezen avond eten bij de Mac (voor de verandering) voor we de bus terug zouden pakken naar Nantong. De busreis verliep prima en omdat de bus niet helemaal vol zat, hadden wij de hele achterbank voor onszelf. Zondag avond laat kwamen we weer aan en zat de week er weer op. Gelukkig zijn we maandag de hele dag vrij dus kan ik lekker uitslapen!