Week 14 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 14 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 14

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 Mei 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Maandagochtend, een vroege start van een nieuwe week. Waar we normaal op maandag pas om 14.00 uur het eerste college hadden, moesten we vandaag al om 8.45 uur beginnen. Maandag, dinsdag en woensdag hebben we praktijk lessen in het laboratorium om verschillende testen te doen met stof. Super leuk want het was zowel natuurkundig als scheikundig en het bood een nieuwe uitdaging. Een aantal van de testen hadden we al op het Saxion gehad, maar zeker ook een aantal nieuwe.

Maandag was ook de dag dat het nieuwe album van Coldplay uit kwam. Als echte fan wilde ik natuurlijk meteen het nieuwe album hebben, al was dat nog iets lastiger dan gedacht. In de cd-winkels verkopen ze cd’s als nieuwe cd’s maar eigenlijk zijn ze allemaal nep maar wel met een aantal nieuwe liedjes. Ironisch genoeg zeggen ze dat het echt is terwijl er in de winkel verschillende onderscheidingen hangen voor ‘Perfect Copy’ en ‘Best Copied Album’. Grappig dat er op dit moment van schrijven het nummer Magic op de radio is.

Donderdag ochtend ging het wekkertje vroeg want om 07.00 uur vertrok mijn bus richting het vliegveld in Shanghai om mijn broer Stefan van het vliegveld te halen. Hij is voor een aantal dagen naar China gevlogen om mij op te zoeken, zo leuk! Meteen na aankomst op het vliegveld hebben we voor de verandering de Maglevtrein gepakt richting het centrum. Dat is een magneettrein die met hoge snelheden over het Chinese spoorwegennet raast. Na het inchecken in het hostel was het tijd voor Stefan om kennis te maken met het echte Chinese voedsel. In de maaltijd zaten veel te veel hete pepers, niet echt een succes haha. Na wederom de bezoeken aan de Tempel van de Stadsgod, het theehuis en de Yu Garden zijn we door de oude straatjes gaan wandelen die net naast het ‘oude centrum’ liggen. Straatjes waarin het echte China duidelijk te zien is. In deze wijk de staat ergens ver afgelegen de Confuciustempel. We konden het niet laten om even een selfie te maken met het beeld van Confucius. Bij de tempel was ook het theepotten museum, deze hebben we maar even gelaten voor wat het is ;). Onderhand was ik al redelijk gewend aan de blikken en opmerkingen die ik samen met Judith en Lianne kreeg maar met Stefan en zijn lengte was het weer heel anders. Mensen wilden ook weer met hem op de foto, het leken allemaal net midgets haha. Na dit oude gedeelte zijn we naar een gedeelte van Shanghai gegaan waar het allemaal wat nieuwer en hipper is en waar vooral terrasjes waren. Een terras in China is redelijk zeldzaam en als er ergens een verdwaald terras te vinden is, zit het vol met Westerse mensen. In die straat betaal je helaas wel de hoofdprijs voor alles op de kaart, dus na twee happy hour biertjes en een kopje soep zijn we toch maar gaan avondeten in de straat ernaast. Ach, het smaakte daar evengoed goed. De avond begon te vallen en het was redelijk koud geworden in de korte broek. Bij Stefan kwam ook de jetlag een beetje om de hoek kijken dus na nog even rond gelopen te hebben zijn we afgetaaid naar het hostel en lekker gaan slapen.

Vrijdagochtend zijn we rustig opgestaan en opweg naar een ander hoogtepunt van Shanghai. Onderweg moesten we nog uiteraard ergens nog even ontbijten. Zoals het echte haantjes betaamt zaten we al voor 11.00 uur ’s ochtends aan het een bord curry met rijst, heerlijk! Daarna stond er eigenlijk op het programma om een bezoek te brengen aan de Jing’an tempel, maar die was in verhouding heel duur en stond voor de helft in de steigers. De bewaking hebben we even lief aangekeken en konden we snel op 10 meter binnen de poort door hem een foto laten maken. Hierna zijn we naar het Shanghai Urban Planning Exhibition Center geweest. Dit is een soort museum/gebouw over de indeling van de stad en hoe het er mogelijk in 2020 uit zal zien. Daarnaast was er een mega maquette van de stad. Je weet dat Shanghai groot is en dat er meer dan 25 miljoen mensen wonen, maar zó groot?! Daar in de buurt was het beginpunt van de ‘Hop on hop off‘ bus. Een enorm toeristische attractie waarin we ook de mega toerist hebben uitgehangen. Ze hadden verschillende lijnen die we deels op donderdag gedaan hebben. In de bus was een bepaald informatiesysteem met oortjes wat veel vertelde over de gebouwen maar ook een bepaald deel informatie steeds herhaalde. Zo heb ik denk 56x gehoord welke opera voorstelling er zo beroemd was en dat China nu met de rest van de wereld verbonden is, good to know! ’s Avonds zijn we met de ferry de Huangpau rivier over gestoken en zijn daar naar het uitzicht punt op de 88e verdieping van de Jin Mao toren gegaan. Wederom een prachtig uitzicht over de hele stad met de verschillende lichtjes. Na het Jin Mao toren hebben we over de promenade van de Bund gewandeld richting het Blues and Jazz café. Een café waar ik al eens eerder geweest was waar ze heerlijke live jazz muziek hadden. Na een aantal Guinessbiertjes was de muziek over en tijd om naar het hostel te gaan.

Zaterdagochtend zouden we eigenlijk meteen richting Suzhou gaan maar dat hebben we even uitgesteld. Nog niet alle lijnen van de bus hadden we gezien dus hebben we onszelf geïnstalleerd boven in de bus met een mooi uitzicht op de bezienswaardigheden. Eenmaal in Suzhou aangekomen zijn we richting Masters Garden of the Nets gegaan. Daar hadden ze op verschillende punten in de tuin optredens variërend van zang, dans, opera, muziek en een combinatie van de alle voorgaande. Waar het in Shanghai allemaal redelijk nieuw is, was dit heel traditioneel en erg Chinees. Na deze optredens zijn we bij een Hot Pot restaurant gaan eten. Dit had ik zelf nog niet eerder gehad maar het was echt super lekker. Om een beetje een idee te geven hoe dat is, je hebt een soort pot/pan in het midden met een soepje erin (wij hadden champignons gekozen) en dan kan je daar zelf naar eigen wens groentes, vlees, noedels en dumplings in gooien. Dit kookt dan en dan kan je het daarna dippen in verschillende sausjes, heerlijk! Na het eten (het was onderhand 22.30 uur) zijn we richting club Muse gegaan. Dit was de club waar een tafel is voor buitenlanders die daar dan gratis drank kunnen passen, dat is echt ideaal gezien de prijzen. Normaal hebben we altijd veel aandacht van vooral de Chinezen, nu met mijn broer erbij had ik een privé zone van ongeveer een meter. Grappig om te merken dat ze vooral tegen mijn broer praten en niet met mij, want dat is in de Chinese cultuur echt not done.

Zondagochtend kwamen we iets moeizamer op gang dan normaal, maar na een goede kop koffie ging het allemaal wat beter. Suzhou heeft veel kleine grachten met oude straatjes, perfect om door heen te fietsen. We zijn dan ook gewoon random zonder kaart gaan fietsen. Onderweg zijn we de tweelingpagodes tegengekomen en een oude tempel. Deze tempel was heel leuk omdat deze nog in gebruik is. Net toen wij daar binnen kwamen, begon er een dienst (ik weet niet hoe je dat in een tempel noemt trouwens). We zouden eventjes kijken en op een goed moment, na een liedje of iets, zouden we weggaan. Echter dat moment kwam maar niet want de liederen gingen aan een stuk door. Uiteindelijk toch maar redelijk gegeneerd weggeslopen. Leuk om een keer mee te maken! In de middag hebben we een kleine rondvaart gemaakt over de schattige grachten in een gondel. We werden zelfs voorzien van live muziek, dat was echt winnen. Toen we ergens in een leeg café (er zat oprecht niemand) gingen lunchen hoorden we opeens Nederlandse stemmen. In de afgelopen tijd ben ik zelden een Nederlander tegen gekomen en dan zit je ergens in een verlaten achteraf cafeetje iets te eten, zijn de enige andere gasten ook Nederlands, hoe toevallig! Aan het einde van de dag hebben we de fietsen weer ingeleverd en de bus terug naar Nantong gepakt.

Als je zo op pad bent vliegt de tijd echt voorbij. We hebben morgen nog één dag in Nantong samen voor Stefan weer terug naar Nederland vliegt. Super jammer maar we hebben het echt leuk gehad. Daarbij zijn het ervaringen die nog lang zullen blijven bestaan. ☺

Tot volgende week weer!