Week 11 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 11

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Mei 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Maandagmiddag begonnen de colleges weer, een goed begin van een nieuwe week. Dit keer stond er een bezoek aan de Engelse eigenaar van een winkel waar ze badkuipen verkopen. De verschillende badkuipen waren erg mooi, maar dat was niet de reden van ons bezoek. De eigenaar komt uit Engeland en kan heel erg interessant vertellen over marketing, zaken doen in het buitenland en eigenlijk alles wat daar bij komt kijken. Ik vond dit een van de meest leerzaamste interessante bedrijfsbezoeken, de tijd vloog om.

Op dinsdagochtend ging de wekker al om 06.00 uur, het was tijd om Roos van het vliegveld op te halen en meteen door Shanghai in te gaan. Nadat haar vliegtuig geland zijn we eigenlijk direct door gegaan richting ons hostel. Na eerst de spullen gedropt te hebben en even iets opgefrist was het tijd om de stad te gaan verkennen. Na een lunch bij ‘Grandma’s Kitchen’ stond de oude stad op het programma. Daar begonnen we met een bezoek aan de Tempel van de Stadsgod. Deze tempel had ik zelf als eens eerder gezien, maar ook voor de tweede keer was het een mooie tempel. Na de tempel hebben we door de oude straatjes gewandeld waar je een overvloed aan spullen kan kopen die je eigenlijk toch niet nodig hebt. Via die straatjes gingen we naar de Yu garden. Deze tuin had ik zelf nog niet gezien maar het was echt een mooie tuin, zeker een aanrader. De bloesem stond vol in bloei en het was er niet eens zo heel druk. Na de Yu garden hebben we nog ergens gegeten, in de zon gezeten en bij een cafeetje thee gedronken. Toen sloeg bij Roos de jetlag enorm in, dus was het tijd om lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend stonden we vroeg op, klaar voor een nieuwe dag. De zon scheen heel erg en er was weinig smog, een ideale dag om de stad verder te verkennen. Eerst hebben we een deel van de Franse Concessie gezien. Dat begon met de Wan Fun Art Gallery en de oude Bibliotheca Zi-Ka- Wie. Na deze mooie vormen van kunst hebben we een bezoek gebracht aan de Xu Jia Hui St. Ignatius Kathedral. Het was heel opvallend dat de tempels allemaal rijkelijk versierd zijn, er overal bloemen staan en je de mogelijkheid hebt om dingen te eren en/of te offeren. Bij kerken en kathedralen is dat allemaal niet. Het ziet er oud en vervallen uit, er staan bijna geen bloemen (zelfs niet een week na Pasen) en je kan er geen kaarsje opsteken. Het is heel duidelijk dat het Christendom lang onderdrukt geweest is in Shanghai. Na deze kathedraal zijn we doorgegaan naar een andere kerk en hebben we een bezoek gebracht aan de grootste bibliotheek van Shanghai. En als ik bedoel groot dan is het ook echt groot. Wauw, meer dan zeven verdiepingen aan boeken en gidsen. Helaas konden we niet alles bekijken maar het zag er zeker indrukwekkend uit. Na de bibliotheek zijn we door gegaan naar het volgende punt op het progamma, de Longhua Tempel. De tempel ligt redelijk afgelegen en het was er erg rustig maar het zag er niet minder mooi uit. Na een maaltijd bestaande uit noodles, champignons en verder ondefinieerbare groentes, was het tijd voor het Longhua Herdenkingspark voor de martelaren. Een redelijk nieuw aangelegd park, erg rustig maar met bijzondere monumenten.
In de middag wilden we een bezoek brengen aan een fake market. Onderweg daar naartoe zagen we een leuk, Westers uitziend restaurant waar we nog wat gegeten hebben. Heel toevallig hield daar een Nederlandse professor een lezing die onder andere ging over Geert Wilders. Zit je daar dan in Shanghai, in een random restaurant en gaat het alsnog over Nederland! A fijn, het was leuk om te horen maar toch maar door naar de fake market. In Beijing had ik al een fake market bezocht en ging met dezelfde verwachtingen ook naar deze market. Deze was echter veel minder pauper en leken het zowaar echte winkeltjes. Na wederom een paar keer flink onderhandelen hadden we alle winkeltjes weer gezien en zijn we richting de nieuwe stad gegaan aan de andere kant van de Bund. Eerst hebben we een bezoek gebracht aan het panorama platform van de Jinmao Tower op de 88e verdieping. Een prachtig uitzicht over de gehele stad. Na de het uitzicht zijn we via de verlichte tunnel weer terug gegaan naar de andere kant van de Bund. Daar hebben we nog even genoten van het uitzicht over de Bund (dat is de rivier die door Shanghai loopt waarbij de meest dure ketens hun winkel of hotel hebben). De voeten begonnen nu toch wel redelijk pijn te doen, dus na een afsluitend drankje in de stad was het tijd om terug te keren naar het hostel. Het was een dag vol verschillende hoogtepunten en waarin we veel gedaan hebben. Op naar de volgende dag!

De dag begon weer vroeg en was echt heel warm. Aangezien ik natuurlijk weer niet de juiste kleding bij me had (alleen maar een lange broeken) en het toch echt meer dan 30 graden was, waren we genoodzaakt iets luchtigere kleding aan te schaffen. Na een ontbijt bij de Starbucks, nieuwe kleding van nog meer Westerse ketens gingen we door naar de Shanghai Zoo. Dit was de dag dat heel China vrij is vanwege ‘Dag van de arbeid’, nou dat hebben we geweten ook! Het zag overal zwart van de mensen, dus eigenlijk een domme dag om een dierentuin te gaan bezoeken. Ach alles was druk dachten we dus toch maar er heen, met heel China. Na een half uur lopen hadden we nog geen dier gezien en vroeg ik me af wat voor dierentuin het was. Vol optimisme toch doorgelopen tot we het eerste dier zagen, de wolf. Het was echt een zielige vertoning. De wolf zat eenzaam in een klein hok van beton zonder ook maar iets anders er in. Na de wolf hebben we nog een glimp op gevangen van China’s grootste trots, de reuzenpanda. Samen met nog 1000 andere mensen heb ik het arme dier bekeken en al snel besloten we dat dit niet iets voor ons was. We hebben de rest van de dieren gelaten voor wat het is en hebben snel de koers richting de uitgang ingezet. Na dit avontuur zat onze planning voor Shanghai er weer op en zouden we de trein richting Hangzhou pakken.

Eenmaal in Hangzhou aangekomen was het even omschakelen van uitzicht. Waar het in Shanghai allemaal mooi, nieuw, schoon was en meer buitenlanders rond lopen, was het in Hangzhou het tegenover gestelde. Het zag er allemaal oud en vervallen uit en waren we weer het doelwit voor de vele Chinese camera’s. Het centrumgedeelte zag er gelukkig veel beter uit, met de super dure winkels is dat ook niet heel verwonderlijk. Hangzhou heeft een groot meer in het midden van de stad, de West Lake. Dit was ’s avonds prachtig verlicht en overal was muziek, lichtvoorstellingen en kleine kraampjes. Het was een plaatje om te zien. De avond hebben we afgesloten in een jazzcafé waar we nippend aan een drankje konden genieten van de heerlijke jazz muziek.

Vrijdagochtend was het nog steeds heel warm dus hebben we besloten om voor de dag fietsen te huren om van het zonnetje te kunnen genieten. Over de gehele stad verspreid stonden van die punten waar je een fiets kon huren via een pasje en hem daar ook weer kon inleveren. Oke de eerste mevrouw waar we het wilden huren dacht daar iets anders over. Aangezien wij buitenlanders waren mochten wij geen fiets huren, huh wtf?! Na een discussie van ongeveer 10 minuten ging het toch echt niet gebeuren. Redelijk geïrriteerd besloten we dat we het bij het volgende punt, van dezelfde organisatie 100 meter verderop, het gingen proberen. Daar was het allemaal geen probleem en nog geen 5 minuten later zaten we al op de fiets. De eerste bestemming op de fietstocht was een uitzichtpunt ergens boven op een heuvel waarbij je een prachtig uitzicht had over de West Lake. Via verschillende stenen konden we nog net een stukje hoger klimmen voor een nog mooier uitzicht. Helaas bezitten Roos en ik niet bepaald de genen om ook weer soepel naar beneden te klimmen, ik denk dat enorm leuke foto’s voor de Chinezen hebben opgeleverd. ☺ Na dit punt zijn we richting de Gele Draken Grot gefietst. Ondanks dat de naam doet vermoeden dat er een grot was, was die er niet. Wel weer wat schattige tempeltjes, vijvertjes en andere plantenperkjes. Ook hebben we daar nog even een kaarsje opgestoken. Na de grot wilden we weer eens wat anders zien dus zijn we naar de Botanical Garden gegaan. Veel grote tuinen naast elkaar en allemaal net weer even iets anders dan alle andere tuinen die we tot nu toe gezien hebben. Vlak bij de Botanical Garden was de SuDi brug over de West Lake. Hierover kon je alleen lopen of fietsen en had je echt een prachtig uitzicht over het meer, de verschillende bouwwerken, natuur, bootjes en de pagode. Uiteraard zijn we hier overheen gefietst.
’s Avonds hebben we gegeten in een ander gedeelte van de stad bij een aantal leuke kroegjes met live muziek. Hopend op wat meer buitenlanders in Hangzhou zijn we naar de Travellers pub gegaan. Zelfs hier zat het vol met Chinezen en was er geen buitenlander te bekennen. Ik denk dat we wederom een van de weinigen waren daar.

Zaterdagochtend hebben we een bezoekje gebracht aan een oud straatje met allemaal traditionele winkeltjes, eethuisjes en straatmuzikanten. Iedere stad heeft wel zo’n straatje, zo ook Hangzhou. Na dit straatje zijn we nog naar een gouden Pagode geweest en hebben we een bezoekje gebracht aan de Red Carper Pond. Na even enorm de toerist daar te hebben uitgehangen was het alweer tijd om terug te gaan naar het hotel en de trein te pakken richting Shanghai. Vanuit Shanghai zou namelijk de nachttrein richting de Yellow Mountains vertrekken.

Na een lange rit met de nachttrein kwamen we zondagochtend aan in het gebied van de Yellow Mountains. Eerst moesten we nog met een klein pendelbusje richting de bergen en vanaf daar nog met een andere bus richting de ingang in de bergen. Veel te ambitieus hadden we bedacht dat we niet de kabelbaan omhoog zouden nemen, maar dat we die wel ‘even’ zouden lopen. Al vrij snel kwamen we erachter dat we de enige mensen waren die in de volle regen en wind de berg op liepen en dat we alleen maar verbaasde dalende mensen tegen kwamen. Na een klim van een paar uur, lees 6 km omhoog op traptreden, kwamen we op een van de heuveltoppen van de Yellow Mountains. Ondanks dat het super hard regende, soms een beetje hagel tussendoor en opkomende mist, was het uitzicht er prachtig. Gelukkig konden we wel de kabelbaan terug naar beneden nemen. Eenmaal terug gekomen hebben we snel droge kleding aan gedaan en hebben we een paar uur doorgebracht in een plaatselijk restaurantje. De nachttrein terug ging helaas pas laat op de avond. Maandag ochtend kwamen we aan in Shanghai en na nog een busreis terug naar Nantong zat de week er weer op.

Na een super leuke, gezellige en indrukwekkende, vooral uitdagende week zat het er al weer op. Maandag middag begonnen de colleges weer en moesten we toch echt wat uurtjes slaap gaan inhalen. Waar ik onderhand al een beetje gewend was aan het gedrag van de Chinezen, was dat voor Roos toch nog iets meer wennen en anders dan verwacht. Moe maar voldaan keken we terug op de memorabele momenten van afgelopen week en hebben we voor volgende week nog een aantal leuke dingen op het programma staan!

Tot volgende week!

• 22 Mei 2014 - 18:22

Pauline:

Huangshan, heel vet! Ik baal dat ik dat heb gemist.. Wel jammer van de regen.
    Ik ga zo lekker noodles met champignons en definieerbare groenten eten :)
    xxx