Week 6 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

31 Maart 2014 | China, Nantong

Hoi allemaal,

Na een geslaagd weekend in Suzhou, ging op maandag weer een nieuwe collegeweek van start. Van te voren wisten we al dat alle culturele dingen die je gezien moet hebben in Nantong we die met school zouden gaan bezoeken. Op maandag en dinsdag hebben we de gebruikelijke colleges gevolgd en op woensdag zijn we naar de Wolf Moutain gegaan met een docent. Wolf Moutain is een grote berg in Nantong waar bovenop een boeddhistische tempel staat. De tempel zelf vond ik niet heel bijzonder aangezien we de afgelopen periode al redelijk wat tempels hadden gezien. Daarentegen was het uitzicht vanaf de berg wel heel indrukwekkend. Vanaf de berg kon je namelijk de grote Yangtze rivier zien en alles wat net buiten de stad ligt. Na nog wat rondgewandeld te hebben in de tuinen van de berg was het tijd om met een aantal docenten te gaan lunchen. Die lunches zijn vaak erg uitgebreid dus dat was zeker niet verkeerd. ☺

Van het ene culturele tripje was het tijd voor de volgende trip, een weekend Yangzhou stond op de planning. Helaas voelde Lianne zich niet heel sterk door een griepje, dus zij heeft besloten dit weekend niet mee te gaan maar thuis beetje aan te sterken. Judith en ik zijn met z’n tweetjes in de bus gestapt waar we een paar uur later aan kwamen. Het ging gelukkig allemaal redelijk soepel en na een taxirit kwamen we aan in ons hostel. Bij ieder hostel is het weer even afwachten wat je aan treft, hoe de kamers eruit zien en vooral, met wie je op een kamer ligt. Ze zijn in China heel erg van gemengde kamers namelijk en doen ze vooral niet moeilijk om 10 mensen te laten overnachten in een kamer voor 6 personen. Dit keer hadden we het geluk dat we met 4 jongens/mannen op een kamer lagen en dat het allemaal tweepersoonsbedden waren. Het scheelde dat wij maar met z’n twee waren maar vraag me af hoe het dan is als je alleen bent. ;) A fijn, alle spullen gedropt en op weg naar de He Garden. Eenmaal daar aangekomen bleek dat de tuin bijna ging sluiten terwijl er in mijn boekje stond dat hij langer open was, balen! Morgen nog een keer proberen dan maar. Alle bezienswaardigheden waren onderhand al gesloten dus hebben we een bezoekje gebracht aan de famous Dong Guang Street. Dat is een straat waarbij ze allemaal typisch Chinees eten verkochten, kleine souvenir winketjes hadden, veel Chinese details in architectuur, maar verkochten ze vooral veel troep. Na een avondmaaltijd die bestond uit garnalen en dumplings, hebben we ons gewaagd aan de winkeltjes. Eigenlijk kwamen we er al vrij snel achter dat alles hetzelfde was en dat de koffiebar er wel erg aantrekkelijk uitzag ☺
Na nog wat rondgewandeld te hebben zijn we terug naar het hostel gegaan en gaan slapen. Het was achteraf maar goed ook dat we niet zijn gaan stappen, want de volgende ochtend was het feest. Om welgeteld 6.00 uur had een aantal roommates besloten om op gaan te staan. Na een half uur waren zij weg, toen begonnen de bouwwerkzaamheden op straat onder het raam, aargghh.. Toen ik me daar eenmaal voor had afgesloten, hadden de overige roommates besloten om uitgebreid te gaan douchen en spullen in te pakken, weer klaar wakker. Toen om half 8 iedereen eindelijk weg was, dachten we dat we eindelijk konden slapen. Helaas, om 8.00 uur hadden de nieuwe roommates al ingecheckt dus weer klaarwakker. Toen hebben we het maar opgegeven en stonden we nog voor 9.00 uur sharp buiten het hostel. Ach, heb je tenminste nog wat aan je dag zullen we maar zeggen. De bezienswaardigheden in Yangzhou liggen allemaal redelijk bij elkaar in de buurt dus hebben we voor de hele dag een knal oranje fiets gehuurd. Uiteraard begon het ook super hard te regenen, dus het Nederlandgevoel kwam weer een beetje terug ;)
Vol goede moed opnieuw terug naar de He garden, dit keer was het wel open. Na een tijd daar rondgewandeld te hebben, begon het steeds harder te regenen. Uiteindelijk waren we de regen zat dus wilden we ergens gaan lunchen. Gelukkig hadden we onderweg een pizzatent gezien waar ze echt de heerlijkste pizza’s serveerden. We vonden het dan ook helemaal niet erg om daar de bui af te wachten. Na de bui en met een doggybag vol pizza op zak gingen we op weg naar het volgende op de planning; Het grote Slender West Lake. Het meer was echt bizar groot met een overvloed aan Chinese mensen. Helemaal aan de andere kant van het meer stonden de White Pagoda, Wu Ting Bridge en Fishing platform. Uiteraard even de toerist uitgehangen daar en met de halve bevolking op de foto geweest. Daar in het park was het ook nog even spannend, want in Nederland gingen de kaarten voor Sensation White in de verkoop. Aangezien ik daar heel graag met Elise en Willeke heen wilde, was het even afwachten of we kaarten konden krijgen. Gelukkig is dat gelukt, 5 juli staan wij bij Sensation White!
’s Avonds wilden we ons aan het uitgaansleven van Yangzhou wagen. In de omgeving van ons hostel bevonden zich veel leuke en gezellige barretjes. Hoopvol gestemd begonnen we de avond en kwamen we uiteindelijk terecht in een grote hippe gave club. Althans, zo zag het er uit maar niets was minder waar. Om welgeteld half 1 was het leeg daar en werden wij vriendelijk doch dringend verzocht naar buiten te gaan. Zaterdagavond half 1, alles gesloten. Uiteindelijk hebben we nog een poging gedaan een biertje te drinken in de bar in het hostel, maar ook daar was het leeg. Aangezien er niet veel andere opties waren, zijn we heerlijk gaan slapen om 1 uur. Achteraf niet heel erg gezien de volgende morgen weer hetzelfde vroege ochtend regime was. ;)

Op zondag zijn we naar het beroemde Ye Chun Tea House geweest. Hier hebben we ontbeten met de meest vreemde Chinese dingen. Onder het mom van ‘we proberen het gewoon, op hoop van zegen’ was het nog best lekker ook. In Yangzhou kunnen ze overigens uitstekend dumplings maken, die waren zeer geslaagd bij het ontbijt.
Na nog een rondje te hebben gemaakt over een markt die moest lijken op een plantenmarkt, een biertje te hebben gedronken op een soort van terras en we ons hebben laten vervoeren in schattige fietstaxi, was het tijd om terug te keren naar Nantong. Na een druk maar een geslaagd weekend waar de nodige uurtjes slaap ons niet gegund werden door de Chinezen, zat de week er helaas al weer op. Nog snel een aantal wasjes gedraaid en klaar voor weer een nieuwe week vol uitdagingen!

Wat ons trouwens heel erg is opgevallen in de stad Yangzhou is dat alles daar in aanbouw stond. Alle gebouwen/tempels/tuinen die zich moeten voordoen als Chinese cultuur, worden uit de grond gepompt en na twee jaar ziet het er ‘oud en authentiek’ uit. Vervolgens is het weer een hotspot waar je een hoop geld voor moet neerleggen om het ‘gezien te hebben’. Eigenlijk stelt het dus allemaal in de toeristische gebieden niet veel voor, echte cultuur is er dan ook bijna niet te vinden in de grote steden. Uiteraard is het wel heel leuk om te zien, maar de tempels en tuinen lijken in iedere stad veel op elkaar!

Maar het hoort er allemaal een beetje bij en volgend weekend gaan we gewoon weer een nieuwe stedentrip maken!

Tot volgende week

Veel liefs,