Week 3 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Maart 2014 | China, Nantong

Lieve allemaal,

Nadat we de eerste week met colleges gehad hadden, was het afgelopen week tijd om een kijkje te nemen in verschillende fabrieken. Het was ons gezegd dat we iedere maandag ochtend vrij zouden hebben, dus afgelopen maandag wilden we lekker gaan uitslapen. Het was dan ook redelijk schrikken toen om half 9 de telefoon ging, ‘waarom we niet in het klaslokaal waren’. Shit, dat is vervelend wakker worden! Snel opschieten en naar het lokaal. Gelukkig was het niet heel erg, want we hebben nog lang moeten wachten tot ze de beamer eindelijk aangesloten hadden. Ik dacht dat we ze daar toch genoeg extra tijd voor gegeven hadden ;) Afijn, er werd een beetje algemene informatie gegeven over de bedrijven en die zelfde informatie werd nogmaals herhaald voor het geval we het niet begrepen hadden en na twee uur mochten we weer naar huis voor de lunch. Moesten we daar nou zo vroeg ons bed voor uit komen?! De lunch is hier overigens erg belangrijk, vanaf 11.15 uur tot 13.30 uur heb je tussen de middag vrij om te lunchen. Het basisschool gevoel komt daardoor redelijk terug door de middagpauze en de veel te vrolijke schoolbel die ieder college rinkelt.

Maandag middag zijn we eerst naar een katoenfabriek geweest. Hier was de volledige verwerking van pure katoen naar garen en uiteindelijk werd het geweven. Gelukkig heb ik af en toe nog een heel klein beetje opgelet tijdens mijn colleges in Nederland, want we gingen op hoog tempo door het bedrijf heen. De verhalen en foto’s die we tijdens de colleges gezien hebben, kwamen nu allemaal terug in de praktijk. Dat best interessant om te zien, maar niet heel vernieuwend.

Dinsdag zijn we naar Shanghai geweest om daar een internationale beurs te bezoeken. Het was redelijk internationaal want we waren daar zeker niet de enige westerlingen. De beurs bestond vooral uit stof en nog meer stof oh en nog meer stof. In alle soorten, maten en kwaliteiten. Het is denk ik een redelijk interessante beurs als je opzoek bent naar een bepaal bedrijf, of naar een bepaalde kwaliteit of structuur. Wij hadden eigenlijk niet echt een doel daar, dus het was vooral kijken, lopen en eettentjes opzoeken. Toen we nog even een uurtje moesten wachten op de docenten die nog bezig waren, viel het ons op dat er nog steeds veel foto’s gemaakt werden. Ookal waren we met veel andere westerlingen, het foto’s maken was nog steeds een feit. Omdat we toch niet veel meer te doen hadden, zijn we foto’s gaan maken van de mensen die van ons een foto maakten. Dit was heel leuk, want mensen voelden zich echt betrapt en wisten niet hoe snel ze weg moesten komen. Weten ze ook eens hoe raar het eigenlijk is ;)

Woensdag zijn we naar een ’s ochtends fabriek geweest waarin ze maatpakken maken voor zowel mannen als vrouwen. ’s Middags zijn we naar een fabriek geweest waarin ze de productie en verwerking van begin tot eind zelf doen. Dus verven, breien, weven, naaien etc. Beide fabrieken hadden ze verschillende naaiafdelingen waarbij al snel de beelden naar boven kwamen van zielige kindjes aan het werk en gevaarlijke werkplekken. Gelukkig viel dat me alles mee maar alsnog zou ik absoluut niet met ze willen ruilen. Waar het in onze ogen uit ziet als een enorme chaos en alsof er totaal geen structuur in zit, de resultaten zagen er prima uit.

Donderdag moesten we onze kennis zelf in praktijk gaan brengen door lappen stof op verschillende manieren te gaan verven. Het zogeheten tie-die effect door delen van de stof af te dekken tijdens het verven, heeft iedereen ongetwijfeld al een keer zelf gedaan. Gelukkig hebben wij ons hier de hele ochtend mee bezig gehouden en zijn we alle drie een collectie aan lelijk geverfde doeken rijker, yeah!

Al een tijdje hadden we besloten dat we meer wilden gaan sporten hier in China. Via via hadden we gehoord dat er bij ons om de hoek een goede sportschool zit. Hier zijn we even een kijkje gaan nemen en na een rondleiding en de prijs naar beneden praten, hebben we ons ingeschreven bij de sportschool. Gelukkig kunnen we nu alle varianten van yoga gaan doen en kunnen we deelnemen aan verschillende sportclasses van pilates tot buikdansen en spinnen. De eerste classes zijn al gevolgd en het is vooral kijken naar wat ze doen, want uiteraard wordt er geen Engels gesproken, louter Chinees. Die chinezen zijn trouwens echt super lenig en ik niet bepaald. Tijdens de eerste hot-yogaclass leek hun houding wel gewoon op een krab, waarbij ik bij mezelf het idee had dat ik er uit zag als een octopus die de tentakels in de knoop had. Hopelijk gaat het snel beter en komen we helemaal fit weer terug naar Nederland ☺

Vrijdag waren we gelukkig een dagje vrij, we hebben dan ook niet veel meer gedaan dan koffie drinken bij de Starbucks en winkelen in de stad. ’s Avonds zijn we nog even naar de plaatselijke kroeg geweest. Meteen bij binnenkomst was het al duidelijk dat wij veel te overdressed waren. Wij waren namelijk de enige die niet half naakt daar rond liepen. Al met al hebben we ons wel enorm vermaakt en redelijk wat mensen leren kennen.

Zaterdagavond zouden we weer naar dezelfde kroeg gaan. Aangezien we de vorige avond ietwat uit de toon vielen met bedekte benen, hebben wij ons die avond iets meer richting Chinese gebruiken gekleed. Meteen bij binnenkomst was de sfeer er heel anders, er stond namelijk een grote groep blonde jongens. Al redelijk snel hadden we van elkaar door dat we beiden Nederlands waren en toen was de outfit keuze toch iets minder gepast, oeps. Het was evengoed wel leuk en heel grappig om te merken dat vrijwel alle Chinese mannen nu op afstand bleven, terwijl ze dat vrijdag niet deden.

Zondag was eigenlijk niet een heel boeiende dag. De dag bestond voornamelijk uit uitslapen, wasjes draaien, kamer opruimen en Skypen met het thuisfront. Het was heel leuk om m’n moeder, Willeke en Elise weer gesproken te hebben! ☺

Zo dit was hem weer voor deze week, volgende week is het vooral weer colleges volgen.

Tot snel!

• 10 Maart 2014 - 21:58

Karoline :

Hallo Laura,

Erg leuk om je reisverhalen te lezen. Bijzondere ervaringen allemaal.
    Groetjes van Karoline en de rest van de familie.

• 17 Maart 2014 - 09:26

Caroline Peters:

Hoi Laura,

Leuke verhalen over je belevenissen in China. Veel succes met je colleges. En geniet er lekker van daar in China. Veel plezier!
    Caroline.

Tags: Nantong, China