Week 2 + Bezoek aan Shanghai - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu Week 2 + Bezoek aan Shanghai - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

Week 2 + Bezoek aan Shanghai

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Maart 2014 | China, Nantong

Na de eerste dagen vol nieuwe indrukken, was het in de eerste college week niet anders. Maandag om half twee zouden de eerste colleges beginnen dus konden we lekker uitslapen, dat dachten we althans. Niets was minder waar, want om 07.30 uur ’s ochtends kwamen de eerste liedjes al uit de luidsprekers over de gehele campus. Als het nou leuke liedjes waren, dan was het niet zo heel erg, maar het is absoluut irritant om gewekt te worden door Taylor Swift, One Direction of hetzelfde soort repertoire in het Chinees. Waarschijnlijk vinden ze het zelf heel leuk, maar een echte reden hiervoor hebben we nog niet kunnen achterhalen.

De colleges die we volgen zijn redelijk afgezonderd, we zitten namelijk met z’n drieën in een lokaal. Hierdoor hebben we nog niet met veel andere mensen te maken gehad. Dat is opzich maar goed ook, want de lessen Basic Chinese zijn niet echt toonbaar. Aan de hand van kinderliedjes zijn we begonnen aan de eerste klanken. Lees, we zitten in een lokaal alleen maar: Aauuuu, Aaaaaaah Oohhhhhh, Ooeeee, Eeeeeeee etc te roepen. Verder zijn de colleges interessant en een lesje Kung Fu tussendoor is best leuk voor de afwisseling. Ik moet nog wel even goed oefenen, want balancerend op 1 been gaan de rare bewegingen met de armen nog niet heel soepel. ;)

Dinsdag zijn we uit eten geweest in een buurt die bekend staat als westers. Heel toevallig zaten er tijdens het eten aan de tafel naast ons een groep Nederlandse expats. Heel grappig om Nederlanders tegen te komen, want dat zie je hier niet veel. Zij zitten hier al een tijdje, dus meteen hebben ze ons de leukste plekken laten zien waar meerdere expats komen.

De volgende dag zijn we uitgenodigd door hun om met een andere groep westerse mensen te eten bij de Japanner. Heel grappig om ervaringen te delen, want Chinezen zijn echt rare mensen. Nog steeds overal waar je komt maken ze foto’s. De een denkt dat ie het onopvallend doet, de andere staat gewoon recht met een camera voor je en de derde persoon gaat naast je staan en laat dan ‘stiekem’ een foto maken. Hoe dan ook, het zullen geen mooie geposeerde foto’s zijn en wat ze er mee zullen doen is dan ook de vraag. Ook bij het boodschappen doen, zijn ze raar. Ze hangen met hun kop boven je winkelwagentje om te kijken wat voor boodschappen je doet en lopen je achterna het gangpad in. Beetje het idee wat mensen doen bij een kinderwagen met een pasgeboren kindje erin… Maar goed, het zal vanzelf wel wennen!

Op vrijdag was het tijd om de bus te pakken voor een weekendje cultuur snuiven in Shanghai. De busreis bleek iets langer te duren dan verwacht maar uiteindelijk zijn we er wel gekomen. Nadat we onze spullen gedropt hebben, was het tijd om de stad te gaan verkennen. Helaas was de timing hier ietwat slecht voor, er was namelijk gigantisch veel smog. Shanghai staat bekend om de hoge gebouwen, de een nog hoger en imposanter dan de andere. Ons zicht kwam echter niet verder dan de eerste paar verdiepingen, de rest van het gebouw verdween in de smog☹ Wel hebben we nog een bezoek gebracht aan het Historisch Museum. Ik had me al beetje voorbereid op de geschiedenis en was dan ook heel benieuwd hoe ze dat in het museum naar voren zouden brengen. China zal China niet zijn als zelfs de informatie in een historisch museum maar half is. Alle oorlogen die er in China zijn geweest waarbij China een nederlaag heeft geleden, werden heel subtiel vermeden. Helaas, dan maar de informatie van internet halen. Na toch wat verwoede pogingen gedaan te hebben om wat te zien van de stad zijn we uiteindelijk maar gaan dineren en hebben we wat winkels bekeken. Als afsluiter van de dag hebben we nog een veel te duur biertje gedronken in een super gezellig Blues and Jazz cafe waar een live band optrad.

Zaterdag ochtend hebben we een bezoek gebracht aan het oude gedeelte van Shanghai, daar waar er nog tempels staan en kleine lelijke winkeltjes nog hun spullen kunnen verkopen. De Tempel van de Stadsgod was mooi maar niet heel indrukwekkend. Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat ze nou precies eren, want bij alle beelden en portretten werd er eten neergelegd. Echt iets voor mij, dus heb ik de goden de groetjes gedaan door een fakkel aan te steken. Het regende die dag best wel hard, dus hebben we redelijk wat uurtjes heerlijke thee gedronken in een klein schattig theehuis. Eerst wilden we dat doen in een theehuis dat redelijk bekend is volgens mijn reisgids. Helaas was het daar enorm commercieel, super duur en was het personeel totaal niet vriendelijk tegen ons. Uit principe zijn we daar dan ook weg gegaan, opzoek naar iets wat wel leuk was. ’s Avonds was het tijd om het echte Chinese uitgaansleven te gaan ontdekken dus op naar een barstreet. Al snel hadden we een leuke club ontdekt waar op dat moment een feest was met thema ‘Mardi Grass’. Overal op de bar lagen hoedjes, maskers, kettingen en andere accessoires in allerlei kleuren om te dragen. Al vrij snel had ik een mooie gouden outfit bij elkaar. De avond ging nog lang door en toen we thuis kwamen, was het allang licht.. Een zeer geslaagde avond!

Zondag hebben we een beetje rustig aan gedaan en de rit terug naar Nantong gemaakt, het weekend zit er weer op!

• 03 Maart 2014 - 16:37

Judith:

Haha lau, super mooi om te lezen. Lekker typisch ook ;) AC!X

• 04 Maart 2014 - 11:39

Lianne:

De zaterdagavond is subtiel vermeden hahahahha