De eerste week - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Nantong, China van Laura Haan - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Laura de Haan

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Februari 2014 | China, Nantong

Nǐ hǎo,

Na een paar maanden van voorbereiding was het moment eindelijk daar gekomen, op naar China! Na een voorspoedige vlucht kwam ik samen met Judith en Lianne aan in Shanghai. In Shanghai stond Helen ons al op te wachten. Helen is onze begeleider hier in China, dus ze bracht ons ook meteen naar de juiste locatie. Eenmaal in Nantong aangekomen stond daar iedereen ons al op te wachten om onze veel te zware koffers naar boven te tillen. Meteen daarna zijn we doorgegaan naar de stad en heeft Helen ons mee uiteten genomen. Vervolgens heeft ze ons nog een rondleiding over het campusterrein gegeven en de kantine laten zien. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we van de kantine niet veel gebruik zullen gaan maken, het eten was verre van smakelijk!
De eerste indruk van de stad was dat het alleen maar hoogbouw is en dat veel nog in de steigers staat. Daarnaast zijn ze hier geen buitenlanders gewend. Op de campus zijn we de enige niet-Chinezen en buiten de campus is het al helemaal vreemd. Iedereen zit ons dan ook heel ongegeneerd aan te staren en maken ze ongevraagd foto’s. Het is maar net wat je bijzonder vindt ;)

De volgende dag hadden we weer met Helen afgesproken en kregen we onze collegekaart, de vakkenindeling en het rooster. Ik ben heel benieuwd wat het niveau van de vakken zal zijn, want colleges pottenbakken en Kung Fu is natuurlijk niet heel bijzonder moeilijk. Na deze introductie zijn we nog de stad in geweest om boodschappen te halen. De supermarkt is groot, ze hebben er letterlijk alles! Na een bezoekje aan de Pizzahut, de plaatselijke bakker en de telefoonwinkel, werden we meegenomen naar een echt Chinees theehuis. We mochten verschillende theesmaken proeven, die werden dan ook steeds aangevuld. Ook al was de thee extreem vies en was het kopje nog niet helemaal leeg, ik heb nog nooit zoveel sociale druk gevoeld om die thee dan ook voor de 6e keer op te drinken.

Zaterdag hebben we de stad verkend en zijn we wezen winkelen. Naast de gewone winkelcentra hebben we ook de echte hysterische Chinese winkels bezocht. Hierin hebben ze alles van Hello Kitty, in de vorm van beertjes, met strikjes en dergelijke. Na wederom de gebruikelijke foto’s van iedereen, zijn we maar iets echt Chinees gaan eten als lunch. ’s Avonds waren we helemaal misselijk van de vieze straat lucht en vonden dat we wel weer genoeg Chinese dingen hadden gedaan, dus hebben we wederom de Pizzahut bezocht.
Op loopafstand van de campus zit een echte karaokebar. Op zaterdag avond vonden we dat we niet thuis konden blijven, dus hebben we die bar bezocht. Bij binnenkomst werden we al vrij snel uitgenodigd bij een groep Chinese studenten. De groep studenten had al redelijk veel drank op, althans zo gedroegen ze zich. Bijzonder is wel om te vermelden dat iedereen daar heel erg dronken is van bier van 2,5%. Na een paar Engelstalige liedjes was iedereen er wel weer klaar mee en zijn we naar een lokale club geweest. De club was echt Chinees, van de ene hysterische outfit van het personeel tot aan de aankleding. Eenmaal bij binnenkomst was er een ware battle onder de aanwezigen bij wie wij aan tafel zouden gaan zitten. Iedereen zit daar namelijk aan tafels of aan de bar en verder is er een podium. Bij een aantal mensen zijn we even aangeschoven voor de gezelligheid. Zij gaven ons de dan drank zodat ze veel foto’s konden maken om naar hun vrienden te sturen. Best wel winnen voor ons eigenlijk. Al vrij snel waren we daar ook weer klaar mee en vonden we dat het podium een geschikte danslocatie was ;) Het was een mooie avond, maar het echte uitgaansleven is niet in Nantong, maar in Shanghai. Dat zijn we volgend weekend van plan.
Op zondag zijn we vooral rustig op gang gekomen en wederom boodschappen gedaan voor de rest van de week. Het plan was om nog het plaatselijke park te bezoeken en te gaan hardlopen, helaas is daar weinig van gekomen. Plannen worden opgeschoven tot volgende week. ☺

De eerste dagen zijn omgevlogen en het is nog wel even wennen aan alles. Het is vooral raar om te merken dat China de helft van het internet geblokkeerd heeft. Hierdoor is een bezoekje aan Facebook, Youtube, Snapchat, Google en andere sites een stuk lastiger danwel niet mogelijk. Hiervoor hadden we een oplossing gevonden, al lijkt die nu alweer geblokkeerd te zijn. Daarnaast is het helaas hetzelfde slechte weer als in Nederland. Het regent af en toe en is vooral heel koud. Kan niet wachten tot het hier lente zal worden.

Volgende update over de colleges volgt snel!

Hòuhuìyǒuqī!

• 25 Februari 2014 - 12:52

Karlijn:

Haha dat klinkt als een goed begin Lau! Geniet ervan! :) xx

• 25 Februari 2014 - 13:06

Pauline:

Lau, die Pizzahut kan echt niet meer hoor! Ga eens even genieten van het Chinese eten! ;)
    QQ, Tudou en baidu dus het komende half jaar!
    Veeeel plezier xxxx

• 25 Februari 2014 - 18:53

• 25 Februari 2014 - 18:54

• 25 Februari 2014 - 18:54

• 25 Februari 2014 - 19:02

Manon Stam:

Hopelijk kan je er aan wennen dat ze foto's van jullie maken! Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Xx Manon

• 25 Februari 2014 - 19:02

• 25 Februari 2014 - 19:03

• 25 Februari 2014 - 19:04

Manon Stam:

Oeps het knopje 'reactie plaatsen' doet het wel :)

• 25 Februari 2014 - 19:04

Manon Stam:

Oeps het knopje 'reactie plaatsen' doet het wel :)

• 01 Maart 2014 - 00:14

Irene:

Ik weet niet wat je allemaal gaat maken daar Laura (zie vakkenpakket onderaan) maar je grootste uitdaging zal zijn om het mee te nemen ;-) ?
    XXX
    Mama